Metsästysammunnan ABC-koulutus

METSÄSTYSAMMUNNAN ABC-KOULUTUS

Metsästäjäliitto rakentaa Suomen riistakeskuksen rahoituksella valtakunnallista metsästysampumakoulutusjärjestelmää eli Metsästysammunnan ABC –koulutusta. Se on vapaaehtoinen ampumakoulutus, joka on tarkoitettu erityisesti kaikille metsästäjätutkinnon juuri suorittaneille, mutta myös jo aikaisemmin harrastuksensa aloittaneille. Koulutus koostuu kahdessa kolmen tunnin jaksossa suoritettavasta turvallisen aseenkäsittelyn ja riistalaukauksen perusteista sekä kiväärillä että haulikolla. Koulutuksessa ammutaan pienoiskiväärillä ja haulikolla.

Valtaunnallisen järjestelmän rakentaminen aloitetaan nyt kouluttamalla jokaiseen piiriin Metsästysammunnan ABC -kouluttajia. Kouluttajaksi soveltuu tehtävästä kiinnostunut, metsästyskortin omaava täysi-ikäinen henkilö, jolla on riittävät tiedot ja taidot metsästysammunnasta haulikolla ja kiväärillä sekä halu ja kyvyt uusien metsästäjien kouluttamiseen.

Kouluttajakoulutuksessa käydään yhden illan aikana läpi koulutuksen sisältö ja toteutus käytännössä. Koulutuksen käyneet saavat Metsästysammunnan ABC -kouluttajan statuksen, heidät kirjataan kouluttajarekisteriin ja he ovat oikeutettuja järjestämään jatkossa itsenäisesti koulutuksia noudattaen valtakunnallisesti vahvistettua Metsästysammunnan ABC –formaattia. Koulutuksia järjestävälle yhdistykselle tai yritykselle maksetaan korvausta.

Uudenmaan ja Etelä-Hämeen alueen/piirin kouluttajakoulutus järjestetään Hyvinkään metsästysampumaradalla maanantaina 6.6.2016 klo 17.30 alkaen. Osoite radalle on Kaidanpääntie 236, Hyvinkää. Ennakkoilmoittautumiset ja lisätietoja Metsästysammunnan ABC –hankkeesta antaa hankevastaava, Metsästäjäliiton koulutussuunnittelija Jussi Partanen sähköpostilla jussi.partanen@metsastajaliitto.fi tai puh. 040 845 1572. Ilmoittaudu mielellään edellispäivänä, että osaamme varata kahvitarpeita riittävästi.

Koulutus kestää noin 3,5 h ja tilaisuus aloitetaan puolen tunnin infotilaisuudella. Infon jälkeen halukkaat voivat jäädä varsinaiseen kouluttajakoulutukseen.

Kouluttajakoulutus on ilmainen. Kouluttajan tehtävästä kiinnostuneet lämpimästi tervetuloa!

Nähdään radalla,

Jussi Partanen

Koulutusuunnittelija

Suomen Metsästäjäliitto – Finlands Jägarförbund r.y
Finnish Hunters' Association
Kinturinkuja 4, PL 91, 11101 Riihimäki
mobil: +358 (0)40 845 1572
email: jussi.partanen@metsastajaliitto.fi

Metsästysammunnan ABC -koulutukset

Metsästäjäliitto hakee Metsästysammunnan ABC -piirikoordinaattoreita

Suomen Metsästäjäliitto – Finlands Jägarförbund r.y. hakee

16 piirikoordinaattoria.

Piirikoordinaattori on vapaaehtoisen Metsästysammunnan ABC-koulutuksen alueellinen yhteyshenkilö Metsästäjäliiton keskustoimiston hanketyöntekijälle. Työ sisältää oman alueen mahdollisten koulutusampumaratojen selvittämistä sekä mahdollisten kouluttajaseurojen rekrytoimista. Alkuvaiheessa painotetaan aktiivista yhteydenpitoa oman alueensa ampumaratoihin ja niitä hallinnoiviin riistanhoitoyhdistyksiin sekä metsästys- ja ampumaseuroihin.

Tehtävä on alkuvaiheessa kaksivuotinen. Tehtävästä saatava korvaus on palkkioperusteinen sekä kilometrikulut korvataan.

Toiminta-alueena on oman alueen Metsästäjäliiton piiri. Tutustu Metsästäjäliiton piirijakoon tarkemmin

metsastajaliitto.fi > piirit

Piirikoordinaattorin tehtävänä on:

1. Selvittää oman alueen mahdolliset koulutusampumaradat ja rekrytoida uusia kouluttajayhdistyksiä/-yrityksiä verkostojaan apuna käyttäen.

2. Luoda alueelle toimiva Metsästysammunnan ABC -koulutusverkosto yhteistyössä Metsästäjäliiton keskustoimiston kanssa.

Edellytämme oman alueen ampumaratatoiminnan vankkaa tuntemista. Yleisimpien Microsoft Office-ohjelmien hallinta on välttämätön.

Piirikoordinaattorin tulee tuntea metsästysammunnan kenttä perusteellisesti. Erityisesti metsästysammunnan kouluttamisen taidot ovat tarpeen mielellään sekä haulikon että kiväärin osalta. Jouhevat vuorovaikutustaidot, vakuuttava esiintymistaito ja kyky itsenäiseen työskentelyyn ovat välttämättömiä toimen suorittamisessa.

Hakemukset ja ansioluettelot, joita ei palauteta, tulee osoittaa 1.4.2016 mennessä osoitteeseen suomen(at)metsastajaliitto.fi

Tiedustelut: koulutussuunnittelija Jussi Partanen 010 841 0065 tai koulutuspäällikkö Ere Grenfors 010 841 0057

www.metsastajaliitto.fi

Jussi Partanen

Koulutusuunnittelija

Suomen Metsästäjäliitto – Finlands Jägarförbund r.y
Finnish Hunters' Association
Kinturinkuja 4, PL 91, 11101 Riihimäki
mobil: +358 (0)40 845 1572
email: jussi.partanen@metsastajaliitto.fi

Metsästysammunnan ABC -opaskirja ja –koulutusmateriaali on valmistunut. Koulutustilaisuuksia tullaan

järjestämään kevätkauden aikana piirimme metsästäjille.

Etsimme nyt metsästysammunnan koulutuksesta kiinnostuneita jäsenseuroja.

Kertokaa myös onko Teillä sopiva ampumarata tilaisuuden järjestämistä varten.

Koulutus jakaantuu teoria osaan ja käytännön harjoitteluun.