Tjäder ungdomslägret

TJÄDER UNGDOMSLÄGRET

TJÄDERLÄGER 2015

ÅRETS LÄGER BÖRJADE DEN 06.07.2015 KL.11.00 BILAR RULLADE IN PÅ ANMÄLNINGSPLATSEN, UT KOM BARN OCH FÖRÄLDRAR STÄMNINGEN VAR TYSTLÅTEN OCH OSÄKER, VILKET ÄNDRADE DÅ DET KOM SÅDANA SOM VARIT MED FÖRUT. DÅ ALLA HADE KOMMIT HÖLL VI DEN TRADITIONELLA VÄLKOMSTPALAVERN MED REGLER OCH PROGRAM. EFTER DETTA HISSADES LÄGRETS VIMPEL, SOLEN SKEN OCH STÄMNINGEN BLEV BARA BÄTTRE. EFTER DETTA KOM DEN STUND SOM MÅNGA LÄNGTAT EFTER ”PUSS O KRAM” OCH FÖRÄLDRARNA HEM!

NU KUNDE VI BÖRJA LÄGRET PÅ ALVAR MED ATT DELA IN DELTAGARNA I GRUPPER, VI DELADE UT EN LÄGERSKJORTA MED LÅNG ÄRM SOM VISADE SEJ VARA ETT BRA VAL MED TANKE PÅ KOMMANDE VÄDER. SKJORTAN HADE DELTAGARENS NAMN PÅSYTT SÅ VI SNABBT SKULLE LÄRA OSS DERAS NAMN! EFTER DETTA BLEV DET MAT OCH TÄLTRESNING. DÅ TÄLTEN VAR UPPE KOM FÖRSTA REGNSKUREN OCH DET VISADE SEJ ATT DET SKULLE BLI EN HEL DEL REGN FÖRE FREDAG! DET ROLIGA VAR ATT VÄDRET TILL TROTS VILLE UNGARNA ABSOLUT SIMMA DÅ DET BLEV FRITID. DET VISADE SEJ ATT DET VAR NYTT FÖR MÅNGA ATT FÅ BADA EN VARM BASTU SOM MAN SJÄLV VÄRMT UPP FÖRE MAN BÖRJADE SIMMA! DETTA HÄNDE MINST EN GÅNG PER DAG!

SKJUTNINGARNA VAR LÄGRETS BÄSTA ÄMNE SOM VANLIGT, DE KAN DE INTE FÅ NOG AV. MATEN VAR GOD ENLIG DE FLESTA, ALLTID FINNS DET NÅGOT SOM INTE ÄR SMAKLIGT I NÅGONS SMAK. REGNET GJORDE ATT VI FLYTTADE INOMHUS EFTER FÖRSTA NATTEN, MEN ALL TJÄNST HÖLLS SOM PLANERAT, FAST DET REGNADE. DE BLIVANDE JÄGARNA FICK LÄRA SEJ ATT DET INTE FINNS DÅLIGT VÄDER BARA DÅLIGA KLÄDER! PÅ TORSDAGKVÄLLEN KOM HUNDARNA TILL OMRÅDET, ETT TIOTAL OLIKA JAKTHUNDSRASER SOM MAN FICK BEKANTA SEJ MED OCH DET VAR ROLIGT!

DETTA LÄGER VAR ETT ANNORLUNDA LÄGER ÄN MÅNGET ANNAT, VÅGAR PÅSTÅ ATT DETTA VAR DET LUGNASTE LÄGER PÅ ALLA DESSA ÅR JAG HÅLLIT DEM MED PIGGA OCH SAMMARBETSVILLIGA DELTAGARE. SISTA DAGEN KOM SOM DEN BRUKAR GÖRA OCH VI AVSLUTADE LÄGRET MED DIPLOMUTDELNING, HALADE LÄGERVIMPELN, LÄGRET VAR SLUT !  JAG VILL TACKA MINA UTBILARE OCH HJÄLPUTBILDARE, UTAN ER SKULLE DET VARIT SVÅRT, I DET NÄRMASTE OMÖJLIGT, ATT NÅ ETT SÅ FINT RESULTAT. NI VAR ALLA OTROLIGT BRA!

SAMTIDIGT VILL JAG TACKA DE SOM SPONSORERAT OLIKA SAKER TILL LÄGRET: NYLANDS BRIGAD,    FINN ENTERPRISE OCH FRENCKELLSKA FONDEN VID RIDDARHUSET NI HAR GETT LÄGERDELTAGARNA NÅGOT EXTRA TACK !

LÄGERCHEF. BOBI LINDHOLM

Läs mera:

KOM MED PÅ TJÄDER UNGDOMSLÄGRET DEN 06.07 – 10.07.2015 I SYNDALEN PÅ HANGÖUDD!!

LÄGRET ÄR JAKT OCH VILDMARKSINRIKTAT OCH ÖPPET FÖR UNGDOMAR I ÅLDERN 11 – 14ÅR.

UNDER LÄGRET KOMMER VI ATT LÄRA UT BLA. FÖLJAND SAKER:

JAKTENS GRUNDER

VILTVÅRDENS GRUNDER

VAPEN HANTERING

SKYTTE

VILDMARKS FÄRDIGHETER

FÖRSTAHJÄLP

ORIENTERING

BEKANTGÖRING MED OLIKA JAKTHUNDS RASER

SÄKERHET VID JAKT OCH VID VISTELSE I NATUREN

UNDER LÄGRET LÄRS ÄVEN EN DEL AV JÄGAREXAMENS ÄMNEN OCH SISTA DAGEN KAN MAN AVLÄGGA JÄGAREXAMEN. ORTENS JAKTVÅRDSFÖRENING ORDNAR. DE SOM TÄNKER AVLÄGGA EXAMEN, BÖR SKAFFA SEJ DEN SENASTE UPPLAGAN AV JÄGARENS HANDBOK OCH I LUGN OCH RO LÄSA DEN. DET ÄR OMÖJLIGT ATT UNDER NÅGRA FÅ LÄGER DAGAR HINNA LÄRA SEJ DET SOM FODRAS I PROVET. BÖCKER FÅR KÖPAS AV ORTENS JAKTVÅRDSFÖRENINGAR OCH BOKHANDLAR.

LÄGRETS PRIS KOMMER ATT VARA CA.135€. FÖR DET FÅR DU: MAT, LOGI, FÖRSÄKRING OCH UTBILDNING! (INTE JÄGAREXAMEN )

SISTA ANMÄLNINGSDAG 01.06.2015.

ANMÄL DEJ TILL LÄGERCHEFEN BO-KRISTER ”BOBI” LINDHOLM TEL: 0500-821492 ELLER E-MAIL: BOBI@SURFNET.FI

NAMN, ÅLDER, ADRESS, MOBILNUMMER OCH STORLEK PÅ T-SKJORTA/HUPPARI. SAMMA FÖR FÖRÄLDER + E-MAIL MEN INGEN SKJORTNUMMER ELLER ÅLDER ÅLDER!

OM DU HAR FRÅGOR ELLER NÅGOT ÄR OKLART RING ELLER E-MAIL BOBI

TJÄDER LÄGRET ÄR ETT BRA TILLFÄLLE ATT KOMMA IN I JAKTEN OCH ATT REPETERA REDAN LÄRDA SAKER MED KOMPISAR SOM HAR SAMMA INTRESSE!!

LÄGERCHEF BO- KRISTER LINDHOLM

BO-KRISTER LINDHOLM