Nurmijärven Erätulet 2011

NURMIJÄRVEN ERÄTULET

Uudenmaan Erätulet järjestettiin jo 22. kerran sunnuntaina 27.11. 2011. Erätulipaikkakuntana oli tällä kertaa Nurmijärvi ja siellä tarkemmin Klaukkalan koulu.

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Petri Kalmi avasi erätulitapahtuman. Seurakunnan tervehdyksen tapahtumaan toi Nurmijärven seurakunnan kirkkoherra Ari Tuhkanen.

Suomen Metsästäjäliiton Uudenmaan piiri ry:n aloittama erätuli perinne jatkuu.

Erätulien järjestäminen aloitettiin 1990 Artjärveltä. Tämän jälkeen Erätulet on sytytetty Uudellamaalla eri kunnissa ja kaupungeissa aakkosjärjestyksessä.

Erätulitapahtuma on vakiinnuttanut asemansa suurena yleisötilaisuutena joka on koko perheen tapahtuma. Yleisöä Nurmijärven erätulille saapui n. 3200 henkilöä.

Erätulien suojelijana toimi varatuomari Sauli Niinistö, joka esitti tapahtumassa tervehdyksensä.

Nurmijärven metsästysseurat, riistanhoitoyhdistys ja muut järjestöt olivat rakentaneet yleisölle todella paljon katsottavaa. Mukana oli myös Suomen Vapaa-ajan Kalastajat ry, joka on ollut perinteisesti mukana erätulilla. Uudenmaan Kennelpiiri ja muut rotujärjestöt esittelivät koiria järjestäen myös näytöksiä.

Yleisöllä oli myös mahdollisuus tutustua tapahtumassa Suomen Metsästäjäliiton 90v näyttelyyn.

Tapahtumaan osallistuneiden järjestöjen edustajat sytyttivät erätulet. Liitteenä sytyttäjät lista.

Kivi- Juhlien esitys, ote Seitsemän veljestä näytelmästä / Taula Matti oli myös yleisön nähtävänä.

ERÄHENKILÖ

Nurmijärven seudun Erähenkilöksi valittiin Antero Ranta

NUORET MUKANA ALUSTA ALKAEN

Olemme ottaneet nuoret mukaan Erätulitapahtumaan alusta pitäen. Nurmijärven ala-asteen kouluille järjestettiin piirustuskilpailu Erätulien kutsukorttiin kansikuvaa varten.

Piirustuskilpailun voittaja: Lotta Nurmela Metsäkylän koulu 5 lk. palkittiin Erätulilla. Muut palkittavat olivat (kunniamaininta): Katri Sivula Uotilan koulu 2 lk. ja Eetu Sankkinen Metsäkylän koulu 5 lk.

Erätulitapahtumassa oli myös muut nuoret huomioitu. Suomen Metsästäjäliiton Uudenmaan piiri luovutti 200,00 € arvoisen luokka stipendin luonto ja metsästysharrastuksesta kiinnostuneelle luokalle. Stipendin sai Rajamäen yläasteen 8 g luokka. Stipendin vastaanottivat oppilaat Riikka Ritvanen, Reetta Allen, Veera Lähderanta, Emma Eager ja Jenni Junnila, sekä luokan lerikoulutoimikunnan puheenjohtaja Kati Aaltio.

ERÄTULIPERINNE JATKUU

Erätuliperinne luovutettiin Orimattilan edustajille ja he toivottivat kaikki tervetulleeksi vuonna 2012 Uudenmaan Erätulille Orimattilan.

KIITOKSET

Nurmijärven kunta ja sen edustajat ylittivät kaikki odotukset tapahtuman järjestämisen ja sen valmistelujen kuluessa.

Erätulien hiljalleen palaessa Suomen Metsästäjäliiton Uudenmaan piirin puheenjohtaja Timo Tanner kiitti Nurmijärven kuntaa ja sen järjestöjä sekä kaikkia järjestelyissä mukana olleita tapahtuman onnistumiseksi tekemästään arvokkaasta eräkulttuuria vaalivasta työstä.

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Petri Kalmi avasi erätulitapahtuman.

Myös Eräneuvos Juha K.Kairikko oli sytyttämässä Erätulia

Suomen Riistakeskuksen Johtaja Reijo Orava toi myös tervehdyksen Erätulille

Suomen Riistakeskuksen Apulaisjohtaja Jari Pigg ja Riistapäällikkö Visa Eronen Suomen Riistakeskuksen

Uudenmaan aluetoimistosta olivat myös mukana sytyttämässä Erätulia.

Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen tutustui myös Erätulitapahtumaan

Nurmijärven kunnan viestintäpäällikkö Hilkka Gehör ja Nurmijärven kunnan palvelusihteeri Kati Aaltio hoitivat hienosti tehtävänsä.

Kansanedustaja Outi Mäkelä ja Suomen Riistakeskuksen johtaja Reijo Orava

Nurmijärven seudun Erähenkilöksi valittiin Antero Ranta. Onnittelemassa Nurmijärven kunnan

viestintäpäällikkö Hilkka Gehör

Suomen Metsästäjäliiton Uudenmaan piirin puheenjohtaja Timo Tanner ja -toiminnanjohtaja Pertti Oksanen

luovuttivat piirin Fasaaniviirin Nurmijärven kunnalle. Vastaanottajana kunnanvaltuuston puheenjohtaja Petri Kalmi

vuonna 2012 Uudenmaan Erätulille Orimattilan.

Kutsumme Teidät UUDENMAAN ERÄTULILLE Nurmijärvelle

sunnuntaina 27. marraskuuta 2011 klo 10–15

Osoite: Klaukkalan koulu, Kuntotie 1, 01800 Klaukkala

Suomen Metsästäjäliiton Uudenmaan piiri ry

Nurmijärven kunta

Lue Erätulien kutsukortti tästä:

Lue Erätulien ohjelma tästä:

Suomen Metsästäjäliiton Uudenmaan piiri ry on aloittanut Uudenmaan Erätulet tapahtumien järjestelyt Uudenmaan eri kunnissa ja kaupungeissa vuosittain aakkosjärjestyksessä yhteistyössä kuntien ja niiden järjestöjen ja yhteisöjen kanssa. Ensimmäiset Erätulet järjestettiin vuonna 1990 Artjärvellä. Tapahtumaan kutsutaan kaikki tapahtumapaikkakunnan järjestöt ja yhteisöt joiden toimintaan luonto liittyy.Osallistuvilta järjestöiltä ei peritä mitään maksuja. Kaikki tapahtuman järjestelyt tehdään vapaaehtoisena talkootyönä.

Uudenmaan Erätulien esittelyä:

Tästä pääset Nurmijärven kunnan kotisivulle

Kutsu järjestöille Erätuli-tapahtuman seuraavaan kokoukseen.

ti 6.9.2011. klo 18.00 alkaen Klaukkalan ala–aste, Kuntotie 1, Nurmijärvi

Tule kuuntelemaan, mitä Nurmijärvellä 27.11. järjestettävä Uudenmaan Erätulet tarjoaa järjestöille ja yhdistyksille. Tapahtumaan kutsutaan kaikki paikkakunnan järjestöt ja yhteisöt, joiden toimintaan luonto liittyy. Osallistuvilta järjestöiltä ei peritä maksuja. Järjestelyt tehdään talkootyönä.

Tapahtumasta vastaavat Suomen Metsästäjäliiton Uudenmaan piiri ry. ja Nurmijärven kunta.

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu klo 17.30 alkaen

UUDENMAAN ERÄTULET NURMIJÄRVELLÄ

Kutsu järjestöille Erätuli-tapahtuman käynnistystilaisuuteen

ti 29.3. klo 18.00 alkaen Nurmijärven kunnan valtuustosalissa, Keskustie 2b

Tule kuuntelemaan, mitä Nurmijärvellä 27.11. järjestettävä Uudenmaan Erätulet tarjoaa järjestöille ja yhdistyksille. Tapahtumaan kutsutaan kaikki paikkakunnan järjestöt ja yhteisöt, joiden toimintaan luonto liittyy. Osallistuvilta järjestöiltä ei peritä maksuja.  Järjestelyt tehdään talkootyönä.

Ilmoittautumiset ke 23.3. mennessä sähköpostilla:  hilkka.gehor@nurmijarvi.fi . Tilaisuudessa on kahvitarjoilu klo 17.30 alkaen.