Pukkilan erätulet 2015

UUDENMAAN ERÄTULET

Erätulipuheen piti Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.

Uudenmaan Erätulille ja Joulunkajoa Pukkilaan myyjäistapahtumaan

osallistui noin 2000 henkilöä.

Uudenmaan Erätulet aloitettiin juhlallisesti Pukkilan kirkossa.

Kirkkoon oli saapunut toistasataa Erätulivierasta. Kirkko oli kauniisti koristeltu eläinaiheisesti Erätulitapahtuman johdosta. Kaikki eränkävijät siunattiin ja myös yhteinen kokoontuminen Pukkilaan.

Oheisena kuvia kirkolta ja kirkkoherra Hannu Tiaisen saarna.

Hoosianna 29.11.2015 Pukkilan kirkossa.

Palveluksessa olivat työntekijöiden lisäksi Taito Hoffren, Timo Tanner sekä Pukkilan ja Myrskylän isoskoulutuksessa olevat. Koristeluista olivat vastanneet Pukkilan koululaiset.

Lue tästä Erätulitiedote:

MINISTERI TIILIKAINEN UUDENMAAN ERÄTULILLA: AFRIKKALAISEN SIKARUTON MAHDOLLISEEN LEVIÄMISEEN SUOMEEN VARAUDUTTAVA JÄREIN KEINOIN

Maa- ja metsätalousministeriö   29.11.2015 13.03

TIEDOTE

Afrikkalaisen sikaruton mahdolliseen leviämiseen Suomen alueelle on pakko varautua järein keinoin. Tämän vuoksi tullaan esittämään muun muassa villisian rauhoitusajan poistoa ja keinovalon sallimista ruokintapaikan yhteydessä metsästyksessä, totesi maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen puheessaan Pukkilassa Uudenmaan Erätulilla tänään.

– Viron tilanne ja afrikkalainen sikarutto villisioissa sekä Suomen villisikakannan kasvu ovat muuttaneet tilannetta oleellisesti. Afrikkalaista sikaruttoa ei ole koskaan todettu Suomessa, mutta uhka taudin leviämisestä Suomeen on kasvanut, arvioi ministeri Tiilikainen.

Afrikkalainen sikarutto on levinnyt Virossa: noin 500 villisikaa on saanut tartunnan ja lisäksi tautia on todettu 18 sikalassa. Myös Latviassa on todettu arviolta yli 600 villisikatartuntaa. Tauti leviää pääsääntöisesti sikojen välillä, mutta myös ihminen voi kuljettaa virusta paikasta toiseen esimerkiksi kengänpohjassaan tai metsästysvarusteiden mukana.

Suomessa villisian rahoitusajan poisto toteutettaisiin niin, että naaraan, jota porsaat seuraavat, suojaa ei poisteta. Porsaattoman yksilön metsästys mahdollistuisi siis läpi vuoden. Lisäksi kiinteän keinotekoisen valon sallimista ruokintapaikan yhteyteen tullaan esittämään.

Maa- ja metsätalousministeriön perustama villisikatyöryhmä on esittänyt villisikakannan puolittamista Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla. Sallittavaksi harkitaan myös elävänä pyytäviä aitauksia, joilla voitaisiin saada saaliiksi koko villisikalauma tarvittaessa.

Keinoista aitaus ja villisian rauhoitusajan poisto edellyttävät asetusmuutoksen. Muut muutokset edellyttävät metsästyslain muutosta ja voisivat tulla voimaan seuraavana metsästysvuonna 1.8.2016.

Ministeri Tiilikaisen mukaan metsästyslain uudistamisen yhtenä tavoitteena on selkiyttää hirven metsästyksen sääntelyä hirven hoitosuunnitelman linjausten mukaisesti. Hirven biologiaan kuuluu, että vasa on emänsä seurassa syntymäänsä seuraavaan kevääseen saakka.

– Vasallisen naaraan rauhoitus on eläinsuojelullinen, suomalaiseen metsästyskulttuuriin ja -etiikkaan kuuluva seikka. Yleinen huoli kuitenkin on, että vasallisen naaraan rauhoituksen vuoksi myös vasattomien naaraiden ampumista vältetään, koska seuraamukset säännöksen vahingossa tapahtuvasta rikkomisesta on koettu kohtuuttomiksi, Tiilikainen sanoi.

Tämä hankaloittaa ministeri Tiilikaisen mukaan hirvikannan rakenteen tasapainottamista. Siksi metsästyslakia onkin tarpeen selkeyttää, ettei naaraiden metsästysverotusta hankaloiteta tarpeettomasti. Laki on tarkoitus saada voimaan ensi metsästysvuoden alusta.

Lisätietoja maa- ja metsätalousministeriöstä:

ministerin erityisavustaja Jukka-Pekka Kataja

p. 050 341 9934, etunimi.sukunimi@mmm.fi

TERVETULOA UUDENMAAN ERÄTULILLE PUKKILAAN

Lue tästä:

Uudenmaan Erätulet ilmoitus:

Uudenmaan Erätulet kutsukortti:

UUDENMAAN ERÄTULET PUKKILASSA 2015 TAPAHTUMAA VALMISTELEVAN TOIMIKUNNAN KOKOUS LÄHESTYY

Kutsumme kaikkia Pukkilan järjestöjen ja yhteisöjen edustajia, joiden toimintaan luonto liittyy mukaan erätulitapahtumaa valmistelevaan kokoukseen ja erätulien valmisteluun.

Aika:          Tiistaina 20.10.2015  klo 18:00

Paikka:      Pukkilan kunnantalo valtuustosali, Hallitustie 2 Pukkila.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja                                           Kunnanjohtaja

Mauno Mynttinen                                           Juha Myyryläinen

044-988 2108                                               040 530 8595

mauno.mynttinen@metsastajaliitto.fi             juha.myyrylainen@pukkila.fi

Tervetuloa Erätulitoimikunnan kokoukseen.

Suomen Metsästäjäliiton                                Pukkilan Kunta

Uudenmaan piiri ry

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen Uudenmaan Erätulien suojelijaksi.

Erätulitoimikunnan ensimmäinen kokous pidettiin  19.8.2015 klo 18:00 – 19.50 Pukkilan kunnan valtuustosalissa, Hallitustie 2 Pukkila.

Paikalle oli saapunut 27 osanottajaa kunnan eri järjestöistä ja yhteisöistä.

Kokouksessa päätettiin mm seuraavista asioista:

· Pukkilan kirkossa pidetään klo10:00 alkaen luontomessu Erätulipäivänä

· Päätettiin kartoittaa kokonaistilantarve erätulitapahtumaan osallistuvilta toimijoilta kirkonkylän koulun ja Toimelan osalta.

· Ruokailupaikaksi sovittiin seurakuntakoti ja Kirkonkylän koulun ruokala päätettiin varata Erätulitapahtuman kahvitus käyttöön

· Sovittiin ruokailun-, kahvituksen-, makkaran ja lettujen myynnin järjestäjät

· Neljä mainoslakanaa on toimitettu ja ne ovat esillä eripuolilla Pukkilaa

· Pukkilan kunta lähettää tiedotteen joka kotiin jaettavaksi Erätulista

· Päätettiin laatia tiedote ja se jaetaan eri tiedotusvälineille sähköisesti

· Tiedotusvälineitä kutsutaan saapumaan Erätulitapahtumaan

Seuraava kokous pidetään 22.9.2015. klo 18.00, Pukkilan kunnantalo valtuustosali, Hallitustie 2 Pukkila.

Lue tästä kokouskutsu:

Kaikki järjestöt, joiden toimintaa liittyy luonto ovat tervetulleita kokoukseen.

26. kerran järjestettävä ”Uudenmaan Erätulet” on suuri yleisötapahtuma, joka on toteutettu vuosittain Uudenmaan maakunnan eri kunnissa

Tästä pääset Pukkilan kunnan kotisivuille:

Lue tästä lisää Erätulista:

Lue tästä kokousaikataulu:

Erätulitoimikunnan ensimmäinen kokous pidettiin 31.3.2015 klo 18:00 – 20.10 Pukkilan kunnan valtuustosalissa, Hallitustie 2 Pukkila.

Paikalle oli saapunut yli 20 osanottajaa kunnan eri järjestöistä ja yhteisöistä

Uudenmaan Erätulet Pukkilassa tapahtuman ajankohdaksi päätettiin 29.11.2015 ja paikaksi sovittiin Pukkilan kirkonkylän koulu ja sen piha-alue sekä mahdolliseksi ruokailutilaksi seurakuntatalo

Joulunkajoa Pukkilasta tapahtuma järjestetään erätulien yhteydessä.

Seuraava kokous pidetään 19.8.2015. klo 18.00, Pukkilan kunnantalo valtuustosali, Hallitustie 2 Pukkila.

Lue tästä kokouskutsu:

Kaikki järjestöt, joiden toimintaa liittyy luonto ovat tervetulleita kokoukseen ja tapahtumaan esittelemään toimintaansa.

kunnissa aakkosjärjestyksessä yhteistyössä kuntien ja niiden järjestöjen ja yhteisöjen kanssa, joiden toimintaan luonto liittyy.