Pienoishirvi ja -luodikko

Lajiesittelyt liiton sivuilla tästä linkistä.

Pienoishirven ja -luodikon SM kilpailut ovat Kuopiossa 1.-2.7.2023

Pienoishirven SM kilpailun 2023 tulokset tästä.

Pienoisluodikon SM kilpailun 2023 tulokset tästä.

Pienoishirven kotiratakilpailu 2023

Touko-elokuussa järjestetään kotiratakilpailuna pienoishirven cup-kilpailu Etelä-Hämeen, Kymen, Pohjois-Hämeen, Uudenmaan ja Varsinais-Suomen piirien alueella.

1. Cup-kilpailu koostuu 9 osakilpailusta, jotka ammutaan viikoilla 18, 20, 22, 24, 26, 28,  30, 32 ja 34.

2. Ammutaan 20 laukausta. Tuloksen voi ampua omalla kotiradalla, mutta ei yksin. Yksi tulos / viikko.

3. SML:n sääntöjen mukaiset sarjat ja kaksi metsästäjäsarjaa, alle 60 v. ja yli 60 v. Metsästäjäsarjat ovat tarkoitettuja metsästysseurojen jäsenille, jotka eivät kilpaile SML:n katsastus-, pm- tai SM-kilpailuissa.

4. Kaksi joukkuekilpailua, kilpasarjat ja metsästäjäsarjat, 5 henkilöä / joukkue

5. Cup-kilpailussa huomioidaan 4 parasta tulosta

6. Ei osallistumismaksua. Palkintona mainetta, kunniaa ja kilpailutuntumaa

7. Tulokset (ampujan nimi, seura, sarja ja tulos) ilmoitetaan kunkin viikon sunnuntai-iltaan klo 18 mennessä piirin yhteyshenkilölle.

Uudenmaan piirin yteyshenkilö on Matti Kainulainen kainma14atgmail.comtarget="_blank"

Pienoishirvi

Pienoishirvessä ammutaan kaksipäiseen liikkuvaan hirvikuvioon (pahvinen tai elektroninen) 22LR peinoiskiväärillä. Ampumamatka on 50m ja taulu on ampujan näkyvissä 5 sekunnin juoksun aikana 10 m matkan.

Kilpailussa ammutaan ensin neljä koelaukausta ja tämän jälkeen 20 laukauksen alkukilpailusarja. Alkukilpailusijoituksen perusteella loppukilpailuun pääsevät ampujat voivat vielä ampua kaksi koelaukausta ja tämän jälkeen 10 laukauksen loppukilpailun. Sijoituksen ratkaisee näiden yhteenlaskettu tulos.

Pienoisluodikko

Pienoisluodikossa ammutaan 22LR pienoiskiväärillä tyyliteltyyn metsotauluun (pahvinen tai elektroninen). Ampuma-asento on pystyasento, jossa hihnatuen käyttö on sallittua. S13- sarjalaiset saavat käyttää kiinteää tukea.

Kilpasarjan aluksi ammutaan kaksi koelaukausta, jonka jälkeen neljä viiden laukauksen alkukilpailusarjaa, joista jokaisessa 2,5 minuutin ampuma-aika, joka päättyy viiden sekunnin äänimerkkiin, jonka aikana saa ampua. Loppukilpailu käsittää kaksi viiden laukauksen sarjaa seisten, joista ensimmäinen ammutaan 2,5 minuutin aikana ja toinen laukauskerrallaan 30s ampuma-ajalla.